Catharina Rytkösen (s. 1754) jäljillä

8 vuotta 2 kuukautta sitten #5320 : julehti
Olen näemmä minäkin Rytkösiä ja tervehdin ilolla uusia sukulaisiani! Näet äidinisän sukua selvitettäessä kävi ilmi, että äidinpuolta sukuun kuuluvan Maria Martikaisen (s. 4.2.1779 Iisalmen Ollikkala 4:ssä) äiti on Catharina Rytkönen ja isä Henrik Martikainen (s. 1754, tarkka syntymäaika ei ole tiedossa).

Vanhemmat on vihitty ilmeisesti loppuvuonna 1774 päätellen siitä, että tuolloin Catharina ilmestyy rippikirjan mukaan Ollikkala 4:ään. Hän kuoli Ollikkalassa 21.5.1824 .

Rippikirjoissa mainitaan Catharinan syntymävuodeksi 1754 mutta Iisalmen syntyneiden tiedot eivät ole säilyneet hyvin noilta vuosilta. Eräässä sukuselvityksessä mainitaan syntymäajaksi 11.2.1754, mutta tiedolle ei löydy lähdettä.

Mahtaako kukaan törmännyt tähän Catharinaan tai hänen vanhempiinsa? Iisalmen rippikirjat mm. vuosilta 1759-1765 (ovat myös puhtaaksikirjoittuinakin) eivät vie asiassa eteenpäin, kun kellään sieltä löytyvistä Rytkösistä ei näyttäisi olevan sopivaa Catharina-nimistä tytärtä. Rippikirjoissa oleva syntymävuosi voi toki hyvinkin heittää vuoden pari.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

8 vuotta 2 kuukautta sitten #5321 : anttu
Hei!
Kyllä on "törmätty" Catharinaan. Hänen vanhemmat ovat Ambrosius Rytkönen s. 1724 ja äiti Anna Maria Huttunen s. 1726. He asuivat Iisalmen Kilpisaaren kylällä. Ambrosiuksen Isä oli Risto Matinpoika Rytkönen ja puoliso Anna Hiltunen (tai Hillinen). Risto oli Kilpisaaressa Jussi Huttusen yhtiömiehenä. Kun pojan vaimo on Huttunen lienee Jussin tytär tai ainakin läheinen sukulainen. Ambrosiuksella on kuusi lasta, joista toiseksi nuorin on Catharina ja minulla syntymäaika on 1754. Catharinalla ja Henrikillä on taas 5 lasta. (huomasin, että olen yhden lapsen kirjannut väärälle sukunimelle). Nämä tiedot tietyst i sillä varauksella että "ovat voimassa niin kauan kuin parempaa tietoa ei esitetä" Ambrosius kuuluu Ulmalan sukuryhmään ja sukukirjassa "Rytkösiä sukupolvesta toiseen" taulussa 1168 ja Catharinan perhe taulussa 1185.
Terveisin Anttu

8 vuotta 2 kuukautta sitten #5322 : julehti
Kiitos tiedosta anttu! Nyt Rytkös-taustani selkeää huimasti.

Toteutus: Kunena foorumi