Hei,
Etsin Anna Maria Rytkösen s.24.8.1828 vanhempia ja syntymäpaikkaa.Tullut Kiuruvedelle 10.7.1853 muuttokirjalla n:o 16 Iisalmesta,
vihitty samana päivänä Eventius Timoteuksenp Ruotsalaisen s.6.3.1853 kanssa.
kyselee taas Sirpa
😉
Hei,
Etsin Anna Maria Rytkösen s.24.8.1828 vanhempia ja syntymäpaikkaa.Tullut Kiuruvedelle 10.7.1853 muuttokirjalla n:o 16 Iisalmesta,
vihitty samana päivänä Eventius Timoteuksenp Ruotsalaisen s.6.3.1853 kanssa.
kyselee taas Sirpa
😉
Hei Sirpa Räisänen
Tiedossani on Anna Maria, joka on syntynyt 23.8.1828. Hänen vanhemmat olivat Johan R. s. 1880 ja Anna Höks s. 1795. He asuivat Iisalmen Valkeamäessä (nykyistä Vieremää) ja heillä oli 7 lasta. Edelleen Johannin vanhemmat olivat Johan R. s. 1755 ja Helvi Kuronen s.1768. Viimeksimainitut olivat uudisasukkaita Valkeamäen kylällä. Anna Mariasta ei minulla ole myöskään jatkotietoja, joten se sopii kuvioon. Syntymäpäivä on syytä ainakin tarkistaa sillä esm. minulla voi olla kirjaus tai lukuvirhe.
Terveisin Anttu 😀
ps. Totesitte, että keskustelu on palstalla vielä vähäistä, mutta jospa se kiihtyy kuin ”rytkösten tappelu”.
Kiitos Anttu taas kerran!
Sinulla taitaa olla ”Rytköset hallussa”, ainakin nuo menneet polvet.
Kyllä se päivän heitto voi tulla minultakin tai kirjurilla joka Anna Marian on kiuruveelle kirjannut. kyllä varmaan on sama Anna Maria.
Onkos se ollut kovakin tämä mainitsemasi Rytkösen tappelu?
terveisin Sirpa
Hei.
Kyllä Rytkösten tappelu oli kova mutta myös surullinen tapaus. Siitä on lyhyt kertomus ”Rytkösten sukulainen”- lehdessä numero 2, jonka voi tilata rahastonhoitaja Mikko Rytköseltä Iisalmesta.
Terveisin Anttu.
Hei,
onko Anna Maria Rytkönen (s. 23.9.1828) mennyt uudelleen naimisiin? Oman äitini isoisä oli Anton Brynolf Martikainen, jonka äiti oli Anna Maria os. Rytkönen. HisKi:tä löytyi Ruotsalaisen kanssa kaksi lasta:
s. 5.9.1854 Petter Albinus
s. 21.10.1856 Elisabeth
Robert Martikaisen kanssa kolme:
s. 17.8.1863 Lars Johan
s. 16.12.1865 Robert
s. 10.11.1868 Anton Brynolf
Muksut ovat syntyneet Kiuruvedellä, talo nro 13.
Jos näin, niin mitähän Eventiukselle lienee käynyt?
Sori näppäilyhäiriö, Anna Marian syntymäaika on siis 23.8.1828.
Hei Juha,
Ensin korjaan Eventiuksen syntymäajan, 6.3.1830,
hän kuoli 6.4.1858.
Uutta tietoa minulle oli Anna Marian toinen avioliitto.
Siitä kiitos!
Tiedätkö Anna Marian kuolinajan?
terveisin Sirpa
Moi Sirpa,
en tiedä Anna Marian kuolinaikaa. Sen tiedän, että Martikaisen pojat (Lars (Lassi), Robert ja Anton B.) ovat muuttaneet Vieremälle, Nissilän kylään. Muuttoajankohdasta ei ole tietoa. Anton B. avioitui 2.5.1894 Henriikka Kovalaisen (s. 13.11.1872) kanssa. Anton kuoli 29.5.1958 ja Henriikka 11.1.1958.
Olen ihan noviisi näissä sukututkimusasioissa, tiedä häntä vaikka innostuisin harrastamaan!
Sormet vaan hapuilevat… Henriikka on os. Komulainen, ei Kovalainen. Ja Anton Brynolfin jälkeläiset minulla on tiedossa nykypäivään asti.
Moi taas,
viimeinen tieto minkä löysin HisKin avulla Anna Mariasta ja Robertista oli vielä yhden Robertin syntymä. Tieto löytyi Kiuruveden kohdalta, mutta lapsen syntymäkyläksi oli merkitty Iisalmi Haapajärvi (talo n:o 30). Isänä oli torppari Robert Martikainen, äitinä Anna Maria Rytkönen (ikää ei ole merkitty). Tämä Robert syntyi HisKin mukaan 30.12.1873, kastettu 11.1.1874.
Jos löydätte tiedon Anna Marian kuolinajasta ja -paikasta, niin ilmoitelkaa minullekin. Robert M:stä ei tunnu löytyvän mitään. Jos satutte törmäämään häneen liittyviin tietoihin Anna Marian yhteydessä, niin otan otan kaikki tiedon jyväset kiitollisena vastaan!
T. JuhaK