Kaisa Heikintytär Rytkönen

12 vuotta 9 kuukautta sitten #278 : kesihi-2
Hei

Kuten jo edellisessä vastauksessasi mainitsit, minun esi-äideissäni on myös Kaisa Heikintytär Rytkönen k. 1660 Rautalampi. Hänen aviopuolisonsa oli Hemminki Markunpoika Saastamoinen s. n. 1595 Rautalampi, Vuonmonlahti ja k. 1644 Rautalampi Vuonamonlahti.

On Kaisan taustasta tietoa? Hänen kohdallaan on kuitenkin patronyymi mainittu.

Terveisin

Hilkka Kesiö-Lairila

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

12 vuotta 9 kuukautta sitten #279 : anttu
Hei!
Rytkösten sukukirjoista: Olet nähtävästi selaillut Tyrmyn rytkösistä tehtyä vihkosta. Pohjois-Savo Rytköset -vihkon saat rahastonhoitajalta Mikko Rytköseltä, yhteystiedot löydät tästä nettiosoitteesta. Vaakaa aikomuksemme on saada uusi julkaisu ensi kesän sukukokoukseen, joka yhdistää entisiä tutkimuksia ja tuo esille paljon uutta. Paljon jää senkin jälkeen tutkittavaa.
Kaisa Heikintytär Rytkösestä: Jos Heikin ikähaarukasi asetamme 1550-1580, löytyy vain yksi Heikki (P-S Ry 509). Hänen syntymäajaksi olen arvioinut vuoden 1580. Hän on tilaosakas Pielaveden kylässä (kirkonkylä).Hänen isä on lautamies Pekka Rytkönen samalla tilalla. Pekalle on Korpelan tutkimuksissa merkitty vain yksi poika Heikki, olen lisännyt Pekan, jolle on melko vahvat perusteet. Virheriskiä lisää se, että tässä vaiheessa suurin osa syntymäajoista on arvioita, jollin virhemahdollisuus voi olla esm. 10 vuotta.
Saastamoisiin liiittyy eräs käräjäpöytäkirja hieman myöhemmältä ajalta(Iisalmen käräjät 29-31.7. 1689): Taipaleenkylässä Elias Rytkönen ja Anna Antintytär avioituvat ja heille syntyy lapset Elias ja Anna. Isä Elias kuolee ja Anna haluaa naimisiin Markus Saastamoisen kanssa. Alaikäisten lasten perinnön takia asia on käräjillä. Annalle myönnetään naimalupa ja niin tälle tilalle, joka on 3/4 veromarkkaa tulee isännäksi Saastamoinen.
Terveisin Anttu.

12 vuotta 9 kuukautta sitten #280 : kesihi-2
Hei

Kiitokset Sinulle näistä tiedoista. Saan Rytkösten sukukirjan lainaksi ensi viikonvaihteena, joten saan yhdistetyksi myöskin nämä kolme Rytkös-esiäitiä tiedostoihini.

On mukava, että on tulossa myös uusi sukukirja. Varmaankin kotisivuilla kerrotaan sitten kirjan ilmestymisestä tarkemmin.

Terveisin

Hilkka Kesiö-Lairila

Toteutus: Kunena foorumi