Katrina Rytkönen

13 vuotta 11 kuukautta sitten #255 : sirpa.raisanen
Hei,
Pielaveden mustasta kirjasta löytyy syntynyt
29.7.1829, kastettu 19.8, Pielavesi 1, Moses Rytkönen ja Britha Jauhiainen 35 ?r, Catharina.
Valitettavasti minulla ei enempää tietoa, mutta Antulla varmaan löytyy

terv. Sirpa

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

13 vuotta 11 kuukautta sitten #256 : martti
Hei Sirpa!

Yritin etsiä Hiskin sivuilta Moses Rytköstä ja Brita
Jauhiaista, mutta en löytänyt. Onko mainitsemasi
musta kirja eri kuin kirkonkirjat?

terv. Martti

13 vuotta 11 kuukautta sitten #258 : sirpa.raisanen
Martti hei,

Niin sanotut Mustat kirjat ovat Suomen Sukututkimusseuran aikoinaan käsin kopioidut syntyneet, vihityt, kuoleet luettelot. Valitettavasti niissä on paljon virheitä, koska niitä kirjoittivat ihmiset, jotka eivät välttämättä tienneet asiasta paljoakaan ja niitä on sitten siirretty hiskiin sellaisenaan. Hiskiä tehdään nykyisin myös suoraa alkuperäisistä syntyneiden, vihittyjen ja kuolleiden luetteloista. Näitä tietoja käytetään siis apuna sukututkimuksessa, mutta ne tulisi aina varmentaa rippikirjasta, lastenkirjasta tai muusta alkuperäisestä.
Pielaveden tietoja toki hiskistä jo löytyy, mutta syntyneiden osalta et voi tätä antamaani tietoa löytää, koska syntyneet ovat hiskistä löydettävissä vain vuosien 1832- 1865 ajalta, mutta lisää varmaan pian saadaan nähtäville. Tätä hiski tallennusta tehdään vapaaehtoisvoimin ja se on aikaa viepää.
Itselleni olen hankkinut mm. nämä Pielaveden ns. mustat kirjat ja omistan korttien lukulaitteen ja sieltä tämän tiedon etsin. Pielaveden mustat kirjat ovat ajalta 1737 - 1850.
Tämä sama tieto on nähtävillä myös mormonien sivuilta
www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
täältä hakiessasi ei tule käyttää ääkkösiä, vaan ö=o ja ä=a. ja koska sen ovat amerikkalaiset tehneet paljon kirjoitustyyli vaihtelee oikeaan, samoin useinkaan ei ole nähtävissä syntymäaikaa, vain kastepäivä, koska vain se merkitsee mormoonille jotain.
Toivottavasti osasin selittää, että asian ymmärtää. Lisää saa toki kysyä. Autan mielelläni, jos osaan.

:D

Sirpa

13 vuotta 11 kuukautta sitten #259 : anttu
Hei Martti!
Mooses Rytkönen oli Pielaveden Sulkavalla Arvonnemen tilan isäntä. Tila oli muodostettu Pielaven Kirkonkylässä olevan Rytkösten tilan osasta. Mooseksen vanhemmat olivat Risto (Christer) Rytkönen, s. 1765 ja Prundentia Katainen, s. 1765. Edelleen Riston isä oli Tuomas Rytkönen ja äiti Katarina Lipponen.
Mooseksen lapsia olivat Risto, Anna, Matti ja Kaisa. Kaisalla ja Paavo Nousiaisella oli 6 lasta. Vilhelmina, s. 17.4.1855 kuoli 1856, Maria s. 15.12.1858, Juho Heikki, s. 2.1.1862, Johanna, s. 22.12.1864, Paavo, s. 22.12.1864 ja muutti Pietariin ja Riitta, s. 2.11.1871 muutti Terijoelle. Tähän loppuu tietoni Kaisan ja Paavon lapsista.
Mooseksesta on tietoja sukukirjassa "Jauhiaiset" ja Paavosta sukukirjassa "Antti Keräsen jälkeläiset".
Voin lähettää tiedostossani olevat perhetaulu ko. henkilöistä sähköpostiosoitteesi. Tähän niiden liittäminen ei ainakaan minun taidoilla onnistu.
Sukututkimus terveisin Anttu.

13 vuotta 11 kuukautta sitten #265 : martti
Kiitos Sirpalle ja Antulle vastauksista. Olen ladannut
koneelleni Juuret sukututkimusohjelman. Ohjelmassa
tulee automaattisesti henkilöiden kuolinvuodet mukaan,
mutta mielestäni ne ovat täysin vääriä. En tiedä mistä
ne tulevat? Mooses Rytkösen kohdalla ei syntymäaika
voi pitää paikkaansa. Sirpa kirjoitti,että hän on syntynyt
29.7.1829 mutta sillon Katarina (Caisa) :D ei voi olla hänen tyttärensä
sillä Kaisa on syntynyt myös 1829.
Näyttää aika vaikealta aloittelijan kannalta tämä
sukututkimus.

Terveisin Martti

13 vuotta 11 kuukautta sitten #266 : sirpa.raisanen
Hei,

29.7.1829 on nimenomaa Kaisan syntymäaika, olen mustien kirjojen tapaan maininnut ensin vanhemmat, sitten vasta lapsen, äidin iäksi on merkitty 35 v, siinä usein heittoa oikeaan.
Sukututkimus on hirmusen antoisaa. Olen harrastanut tätä jo vuosia ja jatkuvasti yritän oppia lisää mm työväen opiston kursseilla. Juuri nyt olen maakirjakurssilla. Kursseja suosittelen ja aiheesta on olemassa monia hyviä kirjojakin.
Juuret ohjelmaa en tunne, mutta tuskin se tietää henkilöiden kuolin vuosia, kyllä oikeat tiedot on itse syötettävä.
hiskistä löytyy Mooseksen kuolinaika:
5.9.1856 14.9.1856 Pielavesi n:o 1 Bonde Moses Rytkönen bröstfeber 59
kuolinpäivä, hautauspäivä, kylä, nimi, kuolinsyy, kuolin-ikä (usein noin ikä)

terveisin
Sirpa

Toteutus: Kunena foorumi