- Thank you received: 0
Digiarkistoon tuli Jämsästä uusia kirkonkirjoja. Menin heti katsomaan löytyisikö Petter Enoksson Rytkösen Johannes-pojasta, jota myöskin Janneksi kutsuttiin, uusia tietoja. Suvun muistitieto kertoo, että hän oli Jämsän Juokslahden Konkolassa renkinä, ennen kuin hän muutti Kuhmoisiin Tervajärven eli Sankalan torppaan vuonna 1878. Jämsän lastenkirjasta 1871-1880 Konkola löytyi helposti.Johanneksen jälkipolvet ovat minulla tiedossa, mutta muista Petterin ja Maja Lisan lapsista en tiedä juuri mitään.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Tämä piti paikkansa. Aino Soini on kirjoittanut kirjan "Lääkärinä hiekan ja palmujen maassa" WSOY. 1953. Kirja kertoo hänen kokemuksistaan Ambomaalla. Sain tämän tiedon Ähtäristä, jossa oli uskonnollisten kirjojen näyttely. Aino Soini oli asunut myöskin Ähtärissä. Kirja on arvosteltu Ähtärin Kirjakolossa. Luin kirjan ja voin yhtyä nimimerkin Hannele arvioon.Aino Soini asui Lahdessa ja hän oli ilmeisesti lääkäri, koska häntä tituleerataan tohtoriksi.
Tästäkin olen saanut lisätietoja. Akseli Nurmi on Matti Petterssonin poika. Hänellä on ollut 7 tai 8 lasta. Matti Petterssonilla on ollut myös tytär Martta, jolla on ollut Arvi Lahtisen kanssa 4 lasta. Nämä tiedot äitini on saanut Eila Lahtiselta, jonka mies, Veikko Lahtinen, on Arvi Lahtisen ja Martan poika.Lisäksi olen saanut tietää, että Kuhmoisten Juuristossa on asunut Akseli Nurmi, joka kuuluu Petter Enochssonin jälkipolviin.